Miyase BÜLBÜL

Miyase BÜLBÜL

YE, İÇ, FİT OL

D VİTAMİNİ EKSİKSE COVİD-19'LA İŞİNİZ ZOR....

A+A-

D vitamini uyumlu, verimli, dengeli ve sistemli çalışan bağışıklık sisteminin vazgeçilmez askeridir. Grip, soğuk algınlığı dahil olmak üzere enfeksiyonlara karşı koruyucu rolü vardır. Tüm yaşam için büyük bir öneme sahiptir.

Karaciğerde depolanan ve yağda çözülen vitaminlerden biri olan D vitamini vücutta kalsiyum ve fosfat miktarını düzenlemede rol aldığı için ana minerali kalsiyum olan kemik sağlığıyla doğrudan ilintilidir. Yeterince D vitamini almak sağlıklı dişler ve kemikler için çok önemlidir.

Vitamin olarak adlandırılsa da gerçek anlamda bir vitamin değildir. Vücudumuz doğrudan güneş ışığına maruz kaldığında doğal olarak D vitamini üretir. Güneş ışığı vitamini olarak da anılan D vitamini, cildimizde güneş ışığına tepkidir. Bu yüzden güneşi az gören ülkeler ve kişilerde D vitamini eksikliği daha sık görülür.

 

GÜNEŞİN BİZE HEDİYESİ D VİTAMİNİ....

Günümüz insanının güneşle teması aşağıdaki nedenler yüzünden azalmıştır:

(1) Şehirleşme nedeniyle yüksek ve kapalı binalara hapsolmamız vücudumuzun yeteri kadar güneş görmesini engelliyor,
(2) Güneş yağı üreticisi firmaların pompaladığı cilt kanseri korkusu nedeniyle bilinçli olarak güneşten kaçıyoruz.

Evrimsel süreçte milyonlarca yıl boyunca haşır neşir olduğumuz güneş ışığından eskisi kadar yararlanamıyoruz bu da vücudumuzun yeteri kadar D vitamini sentezlemesini engelliyor.

D vitamininin en büyük kaynağı güneştir. Güneşin B(UVB) ışınları derimize temas ettiğinde kolestrolden D vitamini öncüsü olan kolekalsiferolü sentezleştirir. Ulturaviyole ışınları ise deride sentezlenen kolekalsiferolü parçalar yani sentezi bozar D vitamini alımını engeller.

Güneşten doğru faydalanabilmek için yazın öğlen üzeri, gölgemizin en kısa olduğu zamanda ilaç koruma sürmeden 15-20 dakika güneşte kalınırsa vücut 25000 ünite D vitamini üretilir. Vücudumuzun daha fazla kollarımız bacaklarımız vb gibi bölgesini açıkta bırakırsak 50000 ünite D vitamini üretilir. Ancak dik açı ulturaviyole ışınlarını arttırdığı için gereğinden uzun süre kalmak tehlike yaratır. Ulturaviyole ışınlarından korunmak için güneşin yatay geldiği sabah 10:30 kadar akşam 17:00'den sonra güneşten yararlanmak için uygun zamanlardır.

SAĞLIKLI KEMİKLER YETERLİ D VİTAMİNİ ....

D vitamini, kalsiyum düzenlenmesi ve kandaki fosfor seviyelerinin korunmasında önemli bir rol oynar; sağlıklı kemikleri korumak için son derece önemli olan iki faktördür. Bağırsaklardaki kalsiyumu emmek ve böbreklerden atılacak kalsiyumu geri kazanmak için D vitaminine ihtiyacımız var. D vitamini eksikliği, kemiklerin yumuşaması nedeniyle çocuklarda raşitizme neden olabilir. Yetişkinlerde, D vitamini eksikliği osteomalazi (kemiklerin yumuşaması) veya osteoporoz olarak ortaya çıkar. Osteomalazi zayıf kemik yoğunluğu ve kas zayıflığı ile sonuçlanır.

Osteoporoz, menopoz sonrası kadınlar ve yaşlı erkekler arasında en sık görülen kemik hastalığıdır.

RUHUMUZUN SAĞLIĞI İÇİN D VİTAMİNİ...

Dünya Sağlık Örgütü, sağlıklı olmayı akıl ruh ve beden sağlığı ile beraber bütünsel sağlıkla açıklıyor. Bu sebeple sadece bedenimizi sağlıklı tutmak değil, aklımızı ve ruhumuzu da korumak zorundayız. D vitamini, adrenalin, noradrenalin ve dopamin gibi vücut için gerekli olan salgıların üretilmesine yardımcı olduğu için depresyon ve endişe (anksiyete) gibi psikolojik problemlerin önlenmesinde ve ruh sağlığının korunmasında etkin rol oynamaktadır. Daha önceki yazılarımızda mutluluk hormonu olarak anılan bu hormonları incelemiştik.

D VİTAMİNİ VE KANSER...

D vitamini eksikliği kanser oluşumunu tetikleyebilir. Özellikle meme kanserinin D vitamini eksikliği ile bağlantısı olduğu düşünülmektedir. Meme kanserine yakalanmış ve D vitamini değeri yüksek olan kadınların, bu değeri daha düşük olanlara göre yaşam süreleri daha uzundur.

Yapılan araştırmalara göre D vitamini eksikliği meme kanseri dışında akciğer, kalın bağırsak ve prostat
kanseri riskini de artırmaktadır.

D vitamini, hücreler arasındaki iletişimi arttırdığı için hızlı bölünmelerini engellemektedir. Hücrelerin anormal bir şekilde çoğalmasını engelleyerek buraya kan akımını hızlandırmakta ve kanser hücrelerinin beslenmesini yavaşlatmaktadır. Zararlı hücreler de beslenemediği için bir süre sonra yok olmaktadır.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİNDE....

Vücudunuz D vitamini almazsa, kemiklerin yumuşaması (osteomalazi) veya kemiklerin kırılması (osteoporoz) gibi kemik anomalileri geliştirme riskiniz vardır. D vitamini eksikliği; kanser, kronik yorgunluk, diyabet, hipertansiyon,
depresyon, romatizma ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarına yol açabilir.
D vitamini eksikliği; kemik yoğunluğunu etkileyerek çeşitli kemik hastalıklarına davetiye çıkarır.
D vitaminin eksikliğinde aşağıdaki belirtileri yaşayabilirsiniz:
– Genel vücut ağrısı
– Yorgunluk
– Yürümekte zorlanma (denge problemi)
– Kemik ağrısı
– Kuvvet kaybı
– Saç dökülmesi
– Baş ağrısı
– Depresyon
– Değişken ruh hali
– Uykusuzluk                                                                                                                                                                    – Eklemlerde ve parmaklarda ağrı
– Diyabet hastalığı
– Gözaltı morlukları
– Aşırı terleme
– Kilo vermekte güçlük çekme
– Sürekli üşüme
– Dikkat dağınıklığı

EKSİKLİĞİ GENEL OLARAK KİMLERDE GÖRÜLÜR....

D vitamini eksikliği; koyu cilde sahip olanlar, aşırı kilolu kişiler, hamile kadınlar, ağır yanık vakaları, ağır yaralanmalar, ileri yaşlı insanlar, yetersiz beslenenler, ileri seviyede vejetaryen diyet uygulayanlar, böbrek hastalığı olanlar ve aşırı alkol kullananlarda sıklıkla görülmektedir.

D VİTAMİNİ HANGİ BESİNLERDE BULUNUR..

Güneşten yeterince D vitamini alamadığımızdan neredeyse ülkemizde her 10 kişinin neredeyse 8'inde D vitamini eksikliği bulunmaktadır. Bu yüzden beslenmemizde D vitamini içeren besinlere ağırlık vermek gerekir.
Bunlar: Isırgan otu, maydanoz, yumurta sarısı, mantar, yağlı balıklar( somon, uskumru, ton balığı, sardalye), doğal meyve suları, tahıl ürünleri, yonca, karaciğer, dalak...

 

Bu yazı toplam 7095 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.