Mehmet ŞENGÜN

Mehmet ŞENGÜN

ÖĞRETMEN YETİŞTİRME SORUNU

A+A-

Toplumun geleceği olan nesillerin yetiştirilmesinde direkt katkısı olan en önemli aktörler tartışmasız öğretmenlerdir. Nesillerin nasıl yetiştirileceği de verilen eğitimin niteliğine bağlıdır. Nitelikli eğitim de sahadaki öğretmenlerin çalışmasına bağlıdır. Tüm bu bileşenlere bakıldığında da öğretmenlerin iyi yetiştirilmesinin ne kadar önemli olduğu görülmektedir.

Öğretmen, topluma önderlik eden, insani değerleri gelişmiş, her zaman bilimselliği ön plana çıkaran, ezberletmek yerine düşünmeyi ve sorgulamayı öğreten, kendini sürekli geliştiren, alanında uzman kişidir.

Eğitim sürecinde ortaya çıkan sorunlar, eğitimin niteliğinin sorgulanır hale gelmesine neden olmuştur. Bu yöndeki sorgulamalar ile öğretmenin rolü , UNESCO uluslararası eğitim konferansında da gündem oluşturmuştur. UNESCO “Barış Yolu” için 2000 yılında başlatılan Uluslararası Eğitim Sistemi Pilot Projesi’nde (IESPP) belirtiği fikir ve öğretmenlik mesleğinde bulunması gereken nitelikleri şu şekilde tanımlamıştır:

  • Barış, insan hakları ve demokrasiyi ilerletmeye kararlı, 

  • Düşünsel, estetik, duygusal, bedensel ve ahlaki tüm güçlerini geliştirecek olanaklara ulaşma hakkını kabul eden,

  •  Uluslararası, çok uluslu bir çevrede insanların karşılıklı zorunlu ilişkilerini kabul eden, öteki kültürlere saygılı yurttaşlar olarak eğitilme sorumluluğunu ve çatışmaları barışçıl biçimde çözümleme gereksinimi duyan, 

  • Geliştirilebilir, açık bir geleceği olan dünyayı güvence altına almanın yolunun barışçı etkinliklerden geçtiğinde kararlı, toplumsal nitelikler ve fiziksel çevresine karşı sorumluluklarının bilincinde olan,

  •  Teknolojik ve toplumsal değişmelere ve bunların sonuçlarına karşı eleştirel bir anlayış geliştirmiş olan,

  •  Öğrenmek için yaşam  boyu çalışma alışkanlıkları, ölçütleri ve davranışlarına sahip olan, 

  • Doğru ve sağlıklı karar vermek için kendine güvenli, bağımsız, saygılı ve gönüllü olan bir anlayışı benimseyen öğretmenler, etkin dünya yurttaşlarını yetiştirerek, barış içinde bir dünya için Barış Yolu’nu açacaklardır.

Öğretmenlik mesleği, 1973 yılında yürürlüğe giren 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 43’üncü maddesinde, “Öğretmenlik, devletin eğitim, öğretim ve bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan özel bir ihtisas mesleğidir” şeklinde tanımlanmıştır.

Gelecek nesillere çağın gerektirdiği eğitimi verebilmek için öğretmenler eğitim bilimine uygun olacak şekilde yetiştirilmelidir. Öğretmen yetiştirme sürecindeki  en genel ve temel sorunları aşağıdaki gibi sıralayabiliriz.

  • Pedagojik formasyonun gerektiği gibi verilmemesi ve devamında da sistemden tamamen çıkarılması.

  • Ekonomik ve sosyal bakımdan sorunların çözülememesi. Öğretmen adaylarının yetersiz şartlardaki eğitim sürecinde mesleki gelişmeye odaklanamaması.

  • Öğretmen yetiştirme politikasının sürekli değiştirilip deneme tahtasına dönüşmesi.

  • Öğretmenlk  mesleğinin statüsünün zayıflatılması. 

  • Eğitim fakültelerinin akademik yetersizliği.

  • Eğitim sırasında yapılan stajın mesleki uygulama açısından yetersiz olması. 

  • Eğitim fakültelerine yönelen bir çok öğrencinin, öğretmenlik mesleğini benimsediklerinden değil, diğer fakültelere göre iş olanağının avantajlı olduğu için seçmesi.

Detaylara inecek olursak daha fazla sorunla karşılaşılacağı açıktır. Çok yönlü sorunları olan bu durumun zaman kaybetmeden çözülmesi toplumun en öncelikli konusudur.

 

Bu yazı toplam 11047 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.